Текущее время: 25 авг 2025, 22:10
Модераторы: TR#ll, Модераторы
АЯЙ писал(а):для тех кто в бронепоезде объясните - а чё эт такое???
Ubuntu (произносится: «убу́нту») — дистрибутив операционной системы Linux, основанный на Debian GNU/Linux. Генеральный спонсор Ubuntu — компания Canonical Ltd., основанная Марком Шаттлвортом. Проект активно развивается и поддерживается свободным сообществом.[1]
Название дистрибутива происходит от слова «ubuntu», которое в переводе с языка зулу приблизительно означает «человечность».[2]
Новая версия дистрибутива выходит каждые 6 месяцев, поддерживается обновлениями безопасности в течение 18 месяцев или 3 и 5 (Server Edition) лет для версий LTS (англ. Long Term Support — «долгосрочная поддержка»).[3]
Ubuntu поставляется с подборкой программного обеспечения[4] для серверов и рабочих станций. Дистрибутив устанавливается c помощью LiveCD (версия «desktop») или текстового установщика (версия «alternate»). Есть версии для архитектур i386, AMD64, ARM и других.
Существует возможность бесплатно заказать диски Ubuntu почтой. Спонсор Ubuntu — компания Canonical Ltd. берет на себя все расходы, в том числе и на доставку по почте. Для заказа доступны Ubuntu, Ubuntu Server и Kubuntu. За месяц до выхода нового релиза начинается предварительный заказ, диски в этом случае высылаются в первых партиях в самые первые дни после релиза. Доставка обычно занимает от 4 до 6 недель.[5]
kezman писал(а):Старая что ли плохо работает?
rain_99 писал(а):Новая "быстрее выше сильнее" Значит линуксоидов тут нету... А жаль...
rain_99 писал(а):Новая "быстрее выше сильнее"
rain_99 писал(а):Значит линуксоидов тут нету... А жаль...
rain_99 писал(а):Кто поставил? Какие ошущения?
Asspirin писал(а):а я вот подумываю поставить линух второй системой
))
хочу знать правда ли он так страшен как его малюют)
rain_99 писал(а):Программы всякие есть.Все ведущие программные монстры делают проги кроссплатформенными.
chaplin писал(а):а вот так и не смог найти нормального, удовлетворяющего моим требованиям видео редактора под линукс. хотя перепробовал порядка десятка программ.
DreamWorks Animation "Shrek the Third": Linux Feeds an Ogre
From Issue #159
July 2007
Jun 05, 2007 By Robin Rowe
inAudio/Video
DreamWorks Animation pushes the limits of CG filmmaking with Linux.
All the big film studios primarily use Linux for animation and visual effects. Perhaps no commercial Linux installation is larger than DreamWorks Animation, with more than 1,000 Linux desktops and more than 3,000 server CPUs.
“For Shrek 3, we will consume close to 20 million CPU render hours for the making of the film”, says DreamWorks Animation CTO Ed Leonard. “Each of our films continues to push the edge of what's possible, requiring more and more compute power.” Everyone knows Moore's Law predicts that compute power will double every one and a half years. A little known corollary is that feature cartoon animation CPU render hours will double every three years. In 2001, the original Shrek movie used about 5 million CPU render hours. In 2004, Shrek 2 used more than 10 million CPU render hours. And in 2007, Shrek 3 is using 20 million CPU render hours.
“At any given time, we are working on more than a dozen films”, says Leonard. “Each of those films has its own creative ambition to push the limits of CG filmmaking.” DreamWorks Animation employs about 1,200 people, with about two-thirds in their Glendale studio and the rest in their PDI studio in Redwood City linked by a 2Gb network. (Note that DreamWorks Animation, a publicly traded company led by Jeffrey Katzenberg, isn't Steven Spielberg's DreamWorks live-action that merged with Paramount recently.)
“There were many specific technical advancements on the movie, including advancements in hair, clothing, costuming and crowds as well as bringing the secondary character animation [crowds] to a whole new level of performance”, says Leonard. About 350 people are working on Shrek 3, with about 300 at PDI and 50 in Glendale.
Long Flowing Hair and Running in Long Dresses
In Shrek 3, Fiona transforms a bevy of classic “rescue me” fairy-tale princesses into action figures to defend the kingdom of Far Far Away from usurper Prince Charming. How to convert Sleeping Beauty's narcolepsy into a weapon or get neat-freak Snow White to dirty her nails fighting bad guys seem like minor challenges compared to the technical obstacles involved.
“DreamWorks Animation R&D provides the tools, libraries and software infrastructure for the creation of world-class CG films”, says Leonard. “We develop and support a suite of application tools for our films, including a proprietary animation system, lighting, rendering and compositing tools, and effects tools for things like fire, water, clothing and crowds, to name just a few.” Leonard estimates they have several millions lines of custom code, mostly written in C (legacy code) and C++ (newer code).
Andrew Pearce leads the DreamWorks Animation R&D group based at PDI. “Long hair may be the biggest technology advance in Shrek 3”, says Pearce. “In all of animation in the past you've seen long hair very little.” “It took months to do the hero-hair flick on Shrek 2”, notes Visual Effects Supervisor Philippe Gluckman. “Hair is everywhere in Shrek 3.” How hair glides across a shoulder looks easy but is very complicated to model. “The way the hair moves had to become much more automated”, says Gluckman. There isn't time for animators to position each hair by hand.
“With clothing we have more interactions, including ripping of the cloth”, says Pearce. “Fast motion is always difficult. In the real world, there's only so fast you can move, but nobody has told our animators that. If you went from 0 to 500 mph in one second, you'd probably leave some clothing behind in the real world.” Animation reality is as much art as physics.
Figure 1. Our print copy of this photo surely doesn't do justice to the astounding detail in the hair of the characters. (Photo credit: all Shrek photos in this article courtesy of DreamWorks Animation LLC.)
It's Getting Crowded in Here
It isn't just the challenge of animating some clothing, it's how much clothing. “We have a lot more characters in the same shot”, notes Shrek 3 Co-Director Raman Hui. “Shrek 3 has a huge cast with 48 characters”, says Shrek 3 Director Chris Miller. “We have huge crowd scenes with 40 to 50 characters on a stage and 2,500 in the audience.” “The challenge in crowds is each character needs to look different”, says Pearce.
“If we had to do one setup for each character, that would take too long”, says Character TD Supervisor Lucia Modesto. “We take a generic character and warp that character. We have Man A, Man B and Woman. The big variation you get in a crowd scene is the silhouette of hair and hat. For characters in Shrek, we had one generic man with three variations, now that's 16. Women went from five to 25 variations and 13 hairstyles.” A lot of work is done to make known characters like Shrek look better, but without looking different.
Практически все крупные студии используют Linux для работы с анимацией и спецэффектами. Несомненным лидером, в том числе, и в этом отношении держится DreamWorks Animation, сосредоточившая огромный парк машин с Linux. При создании нового мультфильма студия использовала коммерческий пакет для трехмерного моделирования Linux Maya и мощь целой "фабрики рендеринга" - сцены обрабатывали более трех тысяч процессоров. Между прочим, закон Мура здесь оригинальным образом "срабатывает" каждые три года - для создания первого мультфильма о Шреке потребовалось 5 миллионов CPU-часов рендеринга, в 2004-ом, для "Шрека 2" уже 10, в этом году на новую ленту приключений ушло 20. Непременно просмотрите "подробности" - масса интересного, примеры, проблемы и перспективы (как вам в 2009-ом году полюбоваться на трехмерные стереоскопические фильмы - а работа уже идет: "Монстры против Чужих", "Как отдрессировать Вашего дракона").
Asspirin писал(а):kezman, а теперь по русски,чтоб я понял)
Asspirin писал(а):kezman, а теперь по русски,чтоб я понял)
rain_99 писал(а):Чтото вроде этого
Вернуться в Всё о компьютерах и средствах связи
Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 4